High tea & pepernoten - Reisverslag uit Newmarket, Verenigd Koninkrijk van Laura Smit - WaarBenJij.nu High tea & pepernoten - Reisverslag uit Newmarket, Verenigd Koninkrijk van Laura Smit - WaarBenJij.nu

High tea & pepernoten

Blijf op de hoogte en volg Laura

11 December 2013 | Verenigd Koninkrijk, Newmarket

Hoi allemaal!

de kop is eraf; de eerste 'visitor' is langs geweest! En wat was het gezellig :D Roosmarijn kwam voor twee nachtjes over en dat was een goede aanleiding om wat leuke uitstapjes te plannen! Meteen was de Sinterklaas-sfeer ook goed binnen, want er kwam een stapel kadootjes van mijn lieve huisgenootjes mee in Roos' haar koffer. Tijdschriften vol plaatjes om de muren mee vol te hangen, een Sinterklaas-cd, een dvd, een berg snoepgoed, een mooi reisboekje over Zuid-Engeland én, wat een mooi kado, een huisgenoten-foto-poster voor aan de muur :D Waar je ook gaat, IBB is altijd mee! Hihi :)

De vrijdag hebben we gebruikt om die prachtige stad te verkennen die zo dicht bij Newmarket ligt: Cambridge. Wat een geschiedenis, wat een prachtige gebouwen en straatjes en tuinen en kerken en winkeltjes. De eerste bezienswaardigheden waar we op af gingen waren natuurlijk de colleges, met als meest imposante toch wel het grote King's college, waarvan de bouw drie generaties koningen overspande. Het college was helaas gesloten (net als alle andere waar we die dag kwamen), maar gelukkig was een naastgelegen bezienswaardigheid wel open: King's Chapel, de bij het college behorende kapel. Kapel is niet waar je aan denkt als je het enorme gebouw ziet dat voor je oprijst! Eerder kathedraal... dwalend door het 500 jaar oude gebouw voel je bijna de geschiedenis die het uitstraalt, en de oude houten banken met naast elke zitplaats een kaars in glazen stolp, laten zich het makkelijkst omschrijven als het 'Harry-Potter-gevoel'. Het gewelf is erg beroemd en heel erg indrukwekkend, zeker als je bedenkt in welke tijd het gebouwd is. Door een toevallige ontmoeting met een Amerikaanse inwoonster van Cambridge werden we gewezen op de avondmis van half 6 die die dag zou plaatsvinden, en waarin het beroemde jongenskoor 'King's Choir' ook zou zingen. We besloten dat we daar zeker heen zouden gaan!
Maar eerst hebben we verder door de stad gedwaald, langs 'the banks', de mooie tuinen van de colleges langs de oevers van de rivier Cam (enig idee waar de naam Cambridge nu vandaan komt?), die natuurlijk prachtig waren in hun roodbruine herfstkleuren. We hebben door de straatjes van Cambridge gedwaald en allerlei winkeltjes bezocht, waarna we in Auntie's Tea Shop neerstreken voor een lekkere uitgebreide high tea. Dit was zeer geslaagd en bij deze wil ik dan ook graag reclame maken voor het leuke theehuisje met gehaakte tafelkleedjes en serveersters in witgestreken schortjes die de heerlijkste versgemaakte sandwiches en scones serveren! Hierdoor aangesterkt beklommen we de eindeloze trappen van de St Mary's Church, die het mooiste uitzicht over de stad zou bieden volgens ons reisgidsje - en het reisgidsje had gelijk :) Zie foto's! We dwaalden nog wat door de stad, langs winkeltjes en pubs en mooie oude gebouwen, en toen was het tijd om naar King's Chapel te gaan voor de mis. Een eerste kennismaking met de Anglicaanse kerk, die heel simpel gezegd ergens tussen Rooms-Katholiek en protestants in hangt. Het was heel bijzonder om zoiets mee te maken op zo'n mooie plek, er hing een bijzondere sfeer en het koor was werkelijk prachtig om naar te luisteren! Het is naar aanleiding van deze dag dat ik een nieuwe interesse heb ontwikkeld in de geschiedenis van het Engelse koningshuis en het ontstaan van de Anglicaanse kerk, en dat uit zich vooral in het dagelijks een aflevering van dramaserie 'The Tudors' kijken - een aanrader! Daarnaast was het natuurlijk erg gezellig om de belevenissen te kunnen delen met Roos, zo leuk!! Zaterdag hadden we nog een high-speed-introductie van Newmarket op het programma; na het avondje in de pub in Newmarket (waar ze cocktails serveren in vissekommen...) stonden we toch maar weer mooi om 8 uur bij The Gallops om de paarden te zien trainen! Daarna nog in sneltreinvaart langs een paar charity shops en toen was het voor Roos alweer tijd om op de trein te stappen. Een geslaagd weekendje!

Hierna ging ik in volle vaart langs Bonny en Robin, want ik had een berichtje gehad dat er een pakketje voor me gekomen was. Deze was van twee lieve Enkhuizer sinterklazen en bevatte onder andere de échte Hollandse speculaaskruiden waardoor de pepernoten nóg beter smaken nu :) Zondagmiddag toen ik nog even een paar uurtjes aan het werk ging vond ik op mijn bureau opnieuw een pakje, deze keer van de Heinose sinterklazen - in al mijn nieuwsgierigheid miste ik de zwarte koeienletters met 'niet openmaken voor 5 december!!' en dat heeft me heel wat strafpunten opgeleverd, maar de kadootjes werden er niet minder om gewaardeerd! :D Langzaam begon het snoepgoed zich op te stapelen en toen arriveerde er op maandag nog een pakketje van de Raalter sinten. Ik was al naarstig pepernoten aan het uitdelen aan alle dierenartsen uit de kilozak van mijn huisgenootjes (ondertussen hebben een aantal het recept meegekregen) maar dat kon niet op tegen de aanlevering en mijn pepernoten-bak-manie, waardoor ik besloot een sinterklaasfeestje te geven voor mijn kantoorgenootjes. Dat zou eigenlijk op 5 december, maar toen bleek ineens niemand meer te kunnen. Dat was wel een beetje jammer maar toen kwam Loraine met het idee om gezellig met haar en haar nichtje Charlotte uit eten te gaan - ze had het al tijden over haar nichtje gehad en dat we echt eens kennis moesten maken, en nu was ze er toevallig twee dagen dus hartstikke leuk! Het was erg gezellig, we hebben lekker Indiaas gegeten en daarna hebben we bij Loraine thuis het eerste slokje huisgebrouwen bier geprobeerd. Dat is nog niet klaar, maar we zijn het erover eens dat het potentie heeft :P Uiteindelijk hebben we zaterdagavond sinterklaas gevierd, dat wil zeggen Loraine, Kevin&Julie, en Chris&Tan, en dat was heel gezellig. In echte Hollandse traditie had ik de sinterklaas-cd aan en aten we pannekoeken en daarna heel, heel veel soorten pepernoten. Ook ben ik die middag nog via een live skype-verbinding bij een deel van het Heerlijk Avondje in Raalte aanwezig geweest, zo fijn dat dat kan! :)

Zondag had ik, net als de dag ervoor, het plan opgevat om een paar uur te werken zodat ik de dinsdag vrij kon nemen vanwege Leuke Plannen. Ik heb uiteindelijk mijn uren gemaakt, maar heb zondag eerst maar eens een langs stuk gewandeld want het was prachtig weer! Het weekend daarvóór was het ook al zo mooi en toen ben ik lekker op de fiets gestapt om weer een ander stukje buiten Newmarket te verkennen. Al fietsend kwam ik langs een wandelpad en besloot dat een stuk te volgen, dat was echt prachtig - zie foto's. Het blijkt deel uit te maken van een route van 103 kilometer die helemaal van Newmarket naar zee loopt en stiekem lijkt het me leuk om eens een lang weekend uit te trekken en de hele route af te lopen en onderweg in schattige kleine dorpjes te overnachten. Wie weet komt het er nog van :) (Voor nieuwsgierigen: google 'stour valley path').

Hoe dan ook, ik heb gisteren dus een dagje vrij genomen, want... er kwam een groepje Mariposa-collega's een dagje kerstshoppen in Londen en ik ging gezellig mee! Wat was dat gezellig, wat hebben we veel gezien (en veel bijgekletst!). Erg veel geshopt is er uiteindelijk niet eens, maar windowshoppen (vooral in Harrods) is minstens zo leuk! Met de metro zijn we alle hoogtepunten van Londen langsgegaan en veel te snel was het alweer 5 uur en tijd voor de dames om op de trein naar Gatwick Airport te stappen. Voor herhaling vatbaar was het zeker! Ik had nog geen haast om naar huis te gaan en ben dus nog even naar de prachtig verlichte Towerbridge en Tower of Londen gaan kijken. Naast de Tower was een ijsbaantje en het was echt sprookjesachtig mooi :) Uiteindelijk was ik om half 10 ook thuis en toen hadden mijn benen het wel gehad met mij :P Gelukkig hoef ik Londen niet al te lang te missen, want ik heb komend weekend afgesproken met Andrea om het hele weekend in Londen door te brengen! Superhandig om daar een slaapplekje te hebben, kunnen we gezellig het hele weekend de kerstmarkten langs! Ik heb gister gezien dat er natuurlijk heel veel prulletjes te koop zijn, maar er staan ook kraampjes met hele leuke creatieve dingen en vooral de kraampjes met houtsnijwerk wil ik nog eens goed bekijken komend weekend.

Voordat het zover is, komt er echter eerst nog een feestje aan; morgenavond is de Christmas Party van de kliniek in het sjieke restaurant van Tattersalls en het schijnt dat er zo'n 100 mensen komen, dus ik ben erg benieuwd!

Voor iedereen die nu denkt dat mijn leven op het moment een aaneenschakeling is van stedentrips en feestjes; ik zit ook nog steeds 8 uur per dag achter Excel, wees maar niet bang! :P Inmiddels heb ik alle 8000 regeltjes gehad en ben ik nu alle 7000 vraagtekentjes aan het wegwerken :) Vanuit het lab heb ik nog wat huiswerk opgekregen in de vorm van een dik boek over het beoordelen van uitstrijkjes, dus genoeg te leren!

Nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte - en is het bedtijd voor mij. Tot schrijfs!

Liefs, Laura.

  • 12 December 2013 - 00:19

    Aranka:

    Oh Lau, The Tudors is zeker een geweldige serie!! Heb hem al helemaal gezien toen die hier op tv was een paar jaar terug. I <3 Charles Brandon ;)

    Klinkt echt super wat je weer allemaal gezien en gedaan hebt. Is ook hoognodig na al die uren Excel achter je laptop! You deserve it! Ook fijn dat je toch nog van Sinterklaas hebt kunnen genieten.

    En ik zou dolgraag die wandeltocht met je lopen!! Als je er serieus werk van wil maken, let me know :D xxx

  • 12 December 2013 - 10:36

    Ome Robert, Bram, Rose And Vloertje:

    Allerliefste nicht,

    Wil je voortaan voor je begint met het schrijven van je belevenissen melding maken van het feit dat je in excell heb zitten ploeteren. Dat geeft ons nl. het gevoel dat er ook nog gewerkt wordt, want het lijkt ons daar een groot feest. (party)
    Tsja, na zo een lang verslag van jou steken de gebeurtenissen in het pittoreske Enkhuizen wat schril af...iets met stoplichten en rood en groen...
    Roos voetbalt blij elke zaterdag haar doelpuntencentjes bij elkaar. Zij wordt door mij en Opa betaald per gescoorde goal, dat zijn er inmiddels al 5! Ze kan haar eerste paardrijles bedat (= westfries voor temet) al betalen.
    Floor is afgelopen zaterdag geslaagd voor haar Dolfijn brevet, dus het einde van haar zwemvaardighedentraining komt in zicht.
    Bram zit in vuurwerksferen en pluist alle krantjes uit die op de deurmat vallen, ik heb hem verteld dat het leuk is om knalvuurwerk in een (verse) hondendrol te stoppen. Zijn ogen begonnen te stralen, is het niet prachtig?
    Tup leeft nog steeds en slaapt de hele dag in de buurt van mijn laptop, zodra ik even weg ben, ligt ie op de laptop, want die geeft een beetje warmte af.
    Saartje blijft zich neurotisch gedragen, ik heb al een website gevonden voor haar om therapie te volgen, maar net als ik hierover begin met haar, vlucht ze de achterdeur uit naar buiten.
    Tot zover een klein inkijkje in het hectische gebeuren hier,
    Een hartelijke groet van ons allemaal vanuit een zonnig, doch best wel koud Enkhuizen!

  • 14 Januari 2014 - 21:47

    Mam:

    Hoi Laura,
    Ik dacht, laat ik weer eens kijken of er nog nieuws is (meestal vergeet ik dat) maar ik zie dat de laatste berichten al van vorig jaar zijn..... Is dat een teken dat je het druk hebt of beleef je niets meer daar?
    groetjes, mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Na lange tijd stilte wordt deze reisblog dan toch weer heropend.. op 25 oktober zal ik voor een halfjaar naar Newmarket, UK vertrekken! Daar ga ik me bezighouden met een onderzoeksstage op een grote paardenkliniek. Newmarket vormt het hart van de renpaardenwereld in Engeland, en daarover zal dan ook mijn onderzoek gaan. Hoewel ik me voornamelijk zal bezighouden met een berg statistiek, waarmee ik jullie zeker niet zal vermoeien op deze blog, zal er vast hier en daar weleens tijd zijn voor een uitstapje, bijvoorbeeld naar het dichtbij gelegen Cambridge. Daarnaast is er ongetwijfeld van alles te vertellen over het leven hier in Engeland! Kortom, ik doe nog geen beloftes over de frequentie van schrijven, maar ik beloof jullie wel op de hoogte te houden van de dingen die de moeite waard zijn! Liefs, Laura.

Actief sinds 16 Juni 2008
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 18596

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2013 - 16 April 2013

Newmarket 2013

12 Juli 2011 - 22 Augustus 2011

California part II

01 Juli 2008 - 01 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: