Americans are like... - Reisverslag uit Cool, Verenigde Staten van Laura Smit - WaarBenJij.nu Americans are like... - Reisverslag uit Cool, Verenigde Staten van Laura Smit - WaarBenJij.nu

Americans are like...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Laura

05 Juli 2008 | Verenigde Staten, Cool

Heehoi allemaal!

het werk zit er weer op, ik ben alleen thuis en heb dus even een momentje voor mezelf. Tijd voor weer een berichtje! De Amerikanen hier vinden het erg interessant om Nederland met Amerika te vergelijken, en ik natuurlijk ook. Misschien daarom maar even een lijstje met dingen die me onderhand zijn opgevallen in Amerika!

- Amerikanen maken echt de lekkerste brownies. Het levende (nouja) voorbeeld staat naast me, of liever gezegd stond, want ik heb me natuurlijk niet in kunnen houden. Justin heeft deze gemaakt en hij is werkelijk onovertroffen. Het is een chocoladebrownie (joh) met een vulling van karamel, walnootjes en...chocola. Ghehe (A)

- Alles is groot in Amerika. Ik weet het, het klinkt enorm cliche, maar het is zo. De supermarkten zijn enorm, en in de paden is ruimte voor ongeveer 4 Hollandse winkelwagentjes naast elkaar, maar de Amerikaanse wagentjes zijn natuurlijk veel groter dus die paden moeten ook wel zo breed zijn :p. De verpakkingen en hoeveelheden zijn groot (om maar iets te noemen: ik zag gister een zak chips die meer dan twee keer zo groot is als de grootste die ik in onze winkels ooit gezien heb). De afstanden zijn groot. De porties zijn groot. De Amerikanen bijven zich er maar over verbazen dat ik maar eenderde opeet van wat ze mij voorzetten (en dan moet ik mezelf bij de laatste paar happen nog dwingen!). Ze denken dat ik daarom zo 'skinny' ben, want inderdaad, de mensen zijn ook 'groot'. In de breedte dan. Of om een ander voorbeeld te noemen: Brents 14-jarige zoon is net terug van een soort excursie naar Japan, waar natuurlijk in de McDonalds gegeten werd, en het commentaar was dat 'the Big Macs over there are like the Kidsburgers over here!'.

- Amerikanen eten niets zonder mosterd of mayonaise. Liefst beide. Elke sandwich wordt ermee besmeerd, het vlees, het gaat door de salade, je kan het zo gek niet bedenken of er zit mosterd of mayonaise in. En als het even kan nog een flinke klodder ketchup. Sinds ik ze daarop wees met de opmerking dat we dat in Holland zelden doen, denken ze dat ik een zeer gezond persoon ben en proberen ze erg gezond voor me te koken. 'Gezond' komt in hun ogen vooral neer op salades. Met mosterd. Of mayonaise. Of allebei.

- Amerikanen ontbijten grondig anders dan dat wij doen. Doordeweeks bestaat het ontbijt uit melk met cornflakes of een variant daarop (denk aan alle soorten die Kellogs in de aanbieding heeft). In het weekend daarentegen eten ze spek, eieren en worstjes. Dat heb ik me althans laten vertellen, maar gelukkig heb ik dat 's ochtends nog niet hoeven eten. Op melk met cornflakes kon ik echter ook niet leven dus ik heb gister brood gekocht in de supermarkt en vandaag had ik dan toch mijn eerste echte ontbijt. Een bolletje met pindakaas (dat hebben ze wel) en een abrikoos (heerlijk, al dat fruit hier), met een glas melk. Toen ik om 10 uur weer binnenkwam voor een glas water (het is warm hier! Ik krijg een lekker kleurtje!) kwam Brent op het idee om eens een lekker ontbijt voor me te maken. Aangezien ik om kwart over 7 al had ontbeten had ik daar trek genoeg voor en ik moet eerlijk zeggen, het was heerlijk. French toast met aarbeien en slagroom. Dat krijg je niet iedere dag als ontbijt! Ik heb gelijk even gevraagd hoe ze het maken en ben van plan het thuis ook eens te doen: eieren, melk, kaneel en vanille in een kom en goed mengen, daar het brood in dopen en dan in de koekepan bakken. En dan op een bord met aardbeien en slagroom. It's that easy.

- Voor Amerikanen zijn Belgie en Nederland pretty much the same. Men heeft zich al vele malen vergist in mijn afkomst, ook degenen die weten dat ik uit Nederland kom. 'Do they have these in Belgium?' 'I don't know.' 'Oh I mean Holland?' Er was zelfs iemand die een tijdje nadat we elkaar hadden ontmoet, tegen me zei: 'You know what the rule is when people from Belgium go to the United States? They bring chocolate!'

- Amerikanen hebben echt die grote auto's die je in films ziet. Met zo'n grote laadbak erachter. Maar Brent heeft net zijn eerste Smart aangeschaft, wat in Amerika erg exclusief is (want klein) en hij heeft er dan ook lang op moeten wachten. Hij is er erg trots op :p.

- Amerikanen hebben fantastische keukens. Heel groot, met een groot blok in het midden waar soms ook nog stoelen bij staan. Echt een plek om lekker te zitten, en dat doen ze dan ook vaak. Zoals wij in de huiskamer gaan zitten als we visite hebben, zo gaan Amerikanen in hun keuken zitten met de visite, vertelden ze. Hij is er groot genoeg voor.

- Als Amerikanen iets drinken, dan doen ze meer ijs in hun glas dan drinken. Dat ijs halen ze uit zo'n grote Amerikaanse koelkast die grote ijsblokken, kleine ijsblokjes en ijswater bevat. Elke Amerikaan heeft zo'n koelkast en het is de beste manier om een klimaat als dit het hoofd te bieden, maar ik heb toch liever iets meer drinken en iets minder ijs.

Tot zover deze vergelijking. Het is erg leuk om twee culturen met elkaar te vergelijken, zonder er direct een waarde-oordeel aan te hangen maar wel bemerkend bij welke dingen je jezelf het prettigst voelt. Bij die brownies bijvoorbeeld voel ik me erg prettig :p

Well you guys, I hope you all have fun there, you see, I almost forget my own language over here...het is vooral erg moeilijk om te voorkomen dat je stopwoordjes overneemt zoals 'and I was like'. 'oh my goooosh', 'I mean, you know', 'I was mad, and I mean mad', 'there you go', 'how ya doin?' (zonder op antwoord te wachten, het is meer een begroeting), enzovoort. Verder kan ik zelfs mijn Spaans bijspijkeren (wat je niet hebt kun je ook niet bijspijkeren, right?), want degene met wie ik het meest samenwerk is Lorenzo, en hij is Mexicaans en niet zo heel erg goed in Engels. Met handen en voeten kom je gelukkig een heel eind en de man is ontzettend aardig en geduldig dus we komen er zeker uit. Hij is ook erg goed met de paarden, ze zijn dol op hem. Lorenzo heeft eigenlijk de leiding over het dagelijks werk, hij is er elke dag behalve zondag en zorgt dan voor alle paarden. Hij kent ze dus het best, en zij hem. Hij is erg blij met me omdat hij nu eerder klaar is met het werk en ook omdat ik 'zo hard werk', hoewel ik dat gevoel niet zo heb omdat ik toch regelmatig even pauze neem. Hoe dan ook, we kunnen het prima met elkaar vinden en tussen de middag zitten we in de voerstal samen met Craig, tenminste ik denk dat dat zijn naam is, maar het kan ook Rick zijn. Hoe dan ook, hij werkt aan het appartement van Brent en Justin - wat niet zo hard vordert omdat hij niet zo hard werkt en liever met een biertje in de zon zit. Iets wat hij zelf als eerste toegeeft. Maar je kan ontzettend met hem lachen en dat maakt dat het altijd erg gezellig is bij de lunch met hem, Lorenzo en wie er verder nog aanwezig is. We eten dan tortilla's met vlees en iets wat 'very spicy' is en wat ik dus niet probeer uit veiligheidsoverwegingen, maar verder is het erg lekker.

Kort samengevat is het erg gezellig hier, en er komt gauw weer een verhaal!

Liefs, Laura.

  • 06 Juli 2008 - 09:28

    Ome Jan:

    Jemig Lau, volgens mij ben je in een moordend tempo aan het inburgeren. We kregen gisteren (zaterdag) bericht dat je ouders de hele reis naar Frankrijk in de regen hebben gereden.... Heb jij daar al regen gehad trouwens? Wij gisteravond een beetje, maar de barbeque met opa, oma en Siep ging gewoon door onder het dak van de partytent.
    Met vriendelijke groet,
    Ome jan.

  • 06 Juli 2008 - 11:07

    Marjolein:

    heey lau zeg dat ik volgend jaar zomer met je mee kom !!:D liefs marjo

  • 06 Juli 2008 - 21:54

    Laura:

    geen drupje regen nog, het is vandaag 40 graden en er is geen wolkje aan de lucht...toch is de lucht grijs en niet blauw vanwege de rook van 1000 bosbranden in de buurt die vandaag weer eens onze kant opgeblazen wordt. Het ligt er erg aan hoe de wind staat maar volgens de Amerikanen is het nog nooit zo erg geweest met de bosbranden. Je kan de rook ruiken vandaag en het is benauwend. Gelukkig nog geen direct gevaar :)

    Verder heb ik gister een slang gezien, een kleintje though, maar de Amerikanen waren helemaal in paniek omdat het een ratelslang geweest zou kunnen zijn. Ik heb hem niet meer gezien. Verder moet ik leren leven met het feit dat hier ratten in de stal leven, freaky, maar niet teveel aandacht aan schenken. Muizen te over ook maar dat maakt me weinig uit. Verder heb ik een hagedis en een salamander gezien, 2 herten en een kolibrie (die zelfs op de foto staat!). Er schijnen ook wasberen voor te komen maar die heb ik nog niet gezien.

    Dus tot zover de omgeving!

    Groetjes Laura

  • 07 Juli 2008 - 14:55

    Lindi:

    Woow laura:D,

    echt te gek heb jij het daar volgensmij!
    nog heel veel plezier! & geniet ervan!

    xxlindi

  • 08 Juli 2008 - 15:09

    Pap En Mam:

    Hoi Laura, we zijn blij dat je het zo naar je zin hebt. Zouden best even bij je om de hoek willen kijken. We vermaken ons best in Frankrijk. Het weer is tot nu toe wisselend. Via hotmail moeilijk om berichten vanuit Frankrijk te versturen (oude computer). Daarom maar op deze manier. Als we je erg missen bellen we je wel!
    Veel liefs van Anne, vincent, pap en mam.

  • 08 Juli 2008 - 15:17

    Marlot :

    Hey laura,
    Ik ben net weer terug uit Kreta en ik moest direct ff weten hoe de echte Dutch cowboy het maakt in Amerika! Na alle verhalen te hebben gelezen, hartstikke goed! Hoe bevalt de oranje hoed? Steel je al de show bij de amerikaanse boyzz ;)
    Ik blijf je avonturen zeker volgen en meid geniet ervan!
    Een dikke Sallandse knuffel Marlot

  • 08 Juli 2008 - 18:55

    Michelle:

    Heee laura,
    Wat cool allemaal! zo te lezen heb je 't daar echt wel leuk;) Nou, geniet er nog ff van, wnt voordat je 't weet ben je al weer in 't dorpje raalte:P whaha,,
    Nog heeel veel plezier daaro, en ik spreek je snel weer;) vrijdag gaan wij op vakantie, dus daarna lees ik je weblog 2 weken niet meer:P,, hm.. njaa,, ik hoor alles nog wel een x;)

    xx.

  • 08 Juli 2008 - 18:58

    Opa Harlaar:

    Leuk je enthousiaste verhalen te lezen: zo te horem hen je het uitstekend naar je zin en, wat wellicht nog leuker - wat heet ! - is dat je vóór je weer terug gaat al een flink mondje Spaans kent.
    We volgen je verdere verhalen graag als deel van een inmiddels groter groeiende groep van supporters-op-sfstand !
    Hartelijke groet van ons beiden en "vaja con Dios".

  • 09 Juli 2008 - 12:32

    Laura:

    Hey Lautje!

    Zo te lezen heb jij het ontzettend naar je zin!

    Hoe is het met Sivmen...heb je al gereden?? ^_^

    Verder alles goed daar?

    Hier gaat het iig prima, mijn eerste 3 winstpunten zijn in the pocket :D

    Escondhio begint ook al een echte hengst te worden, haha hij zit de heletijd achterop zijn moeder te springen, etterbakje:P

    Kijk weer uit naar je volgende verhaal, EN WAAR BLIJVEN DE FOTO'S!!!!!!!!!!!!!! :p

    Veel plezier nog!

    XX Lautje ;)

  • 09 Juli 2008 - 16:44

    Els:

    Hoi Laura,
    Super dat je nu eindelijk geholpen hebt bij de geboorte ven een veulen. Geweldig vindt je niet, dat lekkere onhandige gedoe.Een ding heeft me verbaasd, dat een Sivmen veulen veel wit heeft. Al zijn eerdere veulens hebben hooguit witte sokjes. Is hij vos of bruin? En welke kleur heeft de moeder en heeft ze ook een naam.
    Hans en Cedes zijn vanmorgen vertrokken dus zitten nu in het vliegtuig naar de States.
    Ik hoop dat jullie veel plezier hebben in Reno.
    Ik hoor weer snel van je hoop ik.
    Liefs Elsxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Na lange tijd stilte wordt deze reisblog dan toch weer heropend.. op 25 oktober zal ik voor een halfjaar naar Newmarket, UK vertrekken! Daar ga ik me bezighouden met een onderzoeksstage op een grote paardenkliniek. Newmarket vormt het hart van de renpaardenwereld in Engeland, en daarover zal dan ook mijn onderzoek gaan. Hoewel ik me voornamelijk zal bezighouden met een berg statistiek, waarmee ik jullie zeker niet zal vermoeien op deze blog, zal er vast hier en daar weleens tijd zijn voor een uitstapje, bijvoorbeeld naar het dichtbij gelegen Cambridge. Daarnaast is er ongetwijfeld van alles te vertellen over het leven hier in Engeland! Kortom, ik doe nog geen beloftes over de frequentie van schrijven, maar ik beloof jullie wel op de hoogte te houden van de dingen die de moeite waard zijn! Liefs, Laura.

Actief sinds 16 Juni 2008
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 18617

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2013 - 16 April 2013

Newmarket 2013

12 Juli 2011 - 22 Augustus 2011

California part II

01 Juli 2008 - 01 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: