Twee nieuwe wondertjes - Reisverslag uit Cool, Verenigde Staten van Laura Smit - WaarBenJij.nu Twee nieuwe wondertjes - Reisverslag uit Cool, Verenigde Staten van Laura Smit - WaarBenJij.nu

Twee nieuwe wondertjes

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Laura

09 Juli 2008 | Verenigde Staten, Cool

Heehoi allemaal!

ik ben gruwelijk door mijn wekker heen geslapen vandaag en ik denk dat Lorenzo nog wel even op me kan wachten - de paarden moeten toch eerst nog gevoerd worden - dus ik schrijf eerst maar eens een berichtje. Zoals jullie misschien wel weten, zaten we de afgelopen tijd te wachten op twee merries die moesten veulenen. De eerste, Monika, was al over tijd, de tweede, Gipsy, zou 25 juli pas moeten. Voor Monika hadden we dus de camera al aangesloten en een apparaatje aan haar halster gehangen dat binnen een pieptoon laat afgaan als de merrie gaat liggen. Van die pieptoon word je dan wakker en dan kijk je op de camera of de merrie al zover is. Dat is althans de bedoeling. Brent en Lorenzo hielden goed in de gaten hoe het met de uier van de merrie stond. Af en toe molken ze haar een beetje om te zien of ze al melk had. Normaal gesproken verlopen de voortekenen namelijk als volgt:
- eerst komt er alleen heldere vloeistof uit de uier
- daarna wordt het een heldere, kleverige vloeistof
- vervolgens wordt het een grijze kleverige vloeistof
- en uiteindelijk is het een witte vloeistof, de melk dus, en dan weet je eigenlijk zeker dat het veulen die nacht wel zal komen

Op 7 juli werd de heldere vloeistof van Monica wat kleverig, maar was nog steeds doorzichtig. Daarom werd algemeen aangenomen dat het veulen over een dag of 2 zou komen. Het alarm en de camera stonden echter wel aan. Maar wat ik bij Els en Hans al geleerd had, blijkt ook hier weer te gelden: de natuur gaat zelden volgens het boekje. De volgende ochtend kwam Lorenzo op de deur kloppen: 'did boss see Monika has baby?' Nee, dat zag de boss niet, want hij sliep nog! Dit gebeurde precies toen ik bijna klaar was met de mail naar jou Els, vandaar het overhaaste eind :p. In alle haast gingen we naar de stal en daar stond een bruin hengstveulen, hoewel nog nat, al overeind. De placenta was er nog niet af dus het kon niet lang geleden zijn, maar moeder en zoon hadden het tot nu toe prima gedaan zonder hulp. Een Sivmen veulen dat volgens Brent 'very pretty' is, de beste van dit jaar tot nu toe. Mijn kleine teleurstelling dat ik weer een geboorte had gemist, verdween echter als sneeuw voor de zon toen Lorenzo later die ochtend zei dat Gipsy 's nachts haar veulen zou krijgen! Langzaam drupte er witte melk uit haar uier, een duidelijk teken dat de geboorte niet lang meer op zich laat wachten.

Die avond bleven we dus op, met camera en alarm in de aanslag, terwijl we ijs aten en tv keken, en gelukkig had deze merrie het boekje wel gelezen (het is dan ook een vrij oude merrie, zo'n 22 al, dus die weet hoe het hoort :p). Rond 11 uur werd ze onrustig, begon wat rond te lopen in de stal, dus Brent bond alvast haar staart op (een witte staart die we net die dag gewassen hadden. Dat kunnen we nu dus weer doen :p). Daarna ging ze enkele keren liggen, waarna ze ook weer opstond en verder liep. Uiteindelijk ging ze languit op haar zij liggen en zag je een bolletje onder haar staart verschijnen. Tijd om een kijkje in de stal te gaan nemen. Daar aangekomen heeft Brent me een hele hoop uitgelegd, terwijl hij de merrie hielp met veulenen (want dit oudje had wel een beetje hulp nodig). Gelukkig ging de geboorte heel voorspoedig en daar lag hij dan: een donkerbruin hengstveulen, de vijfde hengst op rij van die merrie. Hij zou zeker schimmel worden, je zag de witte randjes rond zijn ogen al en zowel papa als mama zijn een schimmel dus dan weet je waar je aan toe bent. Toen Gipsy opstond brak de navelstreng en was de kleine 'kiddo' klaar voor zijn leven hier op aarde. We wachtten een tijdje om te kijken of het hem lukte om overeind te komen, en na een tijd proberen en proberen en proberen (wat erg grappig is om te zien), hielp Brent hem een beetje om zijn eerste keer overeind te komen, zodat hij een beetje wist hoe dat moest. Daarna lieten we moeder en zoon even alleen.

Na een tijdje gingen we weer terug. Het veulen had al een paar keer gestaan maar nog niet gedronken, en dat werd nu wel tijd. Het kostte ons een halfuur om het kleine ding te leren hoe je dat eigenlijk doet, drinken! Het is ongelofelijk maar die kleintjes zuigen overal aan, behalve daaraan waar ze aan moeten zuigen. Anyway, na een halfuurtje leek hij door te hebben hoe het moest (Brent en ik zaten al helemaal onder de melk tegen die tijd) en konden wij rustig gaan slapen, nadat we de navel gedesinfecteerd hadden en de eerste darmpek hadden afgewacht. Het was toen ondertussen 3 uur!

En nu heb ik me dus verslapen, en ik ga zo maar eens aan het werk.

@ Laura: nee, ik heb nog niet op Sivmen gereden, hij is namelijk nog niet zadelmak! Maar verder is alles prima met hem en Brent heeft me gevraagd of ik af en toe wat met hem wil grazen langs de kant van de weg, wat hij altijd fantastisch vindt. Gefeliciteerd met je winstpunten!

@ Opa: Wat goed dat u gevonden heeft hoe op de site te reageren. Bedank oma maar hartelijk voor de mooie kaart, hij is gister aangekomen (you've got mail! zei Justin) en het was erg leuk om te lezen. Ik denk dat het een halfuurtje is van het vliegveld naar hier. De natuur is prachtig, maar alles is wel droog. Ik zal proberen zo snel mogelijk een kaartje terug te sturen!

@ Marlot: mooi dat je heel terug bent van Kreta! heb je t mooi gehad? lekker gefeest? De oranje hoed leeft nog, haha! :p Leuk dat je meeleest :D

Volgens mij heb ik zo'n beetje alle reacties nu beantwoord, ohja pap en mam, ik bel jullie nog wel even voordat ik naar de show in Reno ga (wat waarschijnlijk vrijdag is) want daar kan ik wat minder goed contact houden denk ik.

@ Els: je mail was dus niet helemaal af toen ik hem verstuurde. Wat ik nog ging zeggen is dat ik me absoluut kan voorstellen dat je hier wel zou willen wonen! Verschillende mensen hebben me al gevraagd of ik niet naar Amerika wil emigreren :p En Lorenzo vroeg me na krap een week al wanneer ik weer terug zou komen :p hij zei: 'you leaving, me crying!'. Ik ben nog niet bij Randy geweest helaas, ik ben erg benieuwd naar het Sivmen veulen van hem. Maar zoals je gelezen hebt, is die van Brent ook erg mooi!

@ Michelle: veel plezier op vakantie! Doe iedereen de groetjes en natuuuuurlijk hoor je alle verhalen!

Nou, het werk roept, dus ik ga ervandoor! Ik weet niet of ik voor de show nog een bericht kan schrijven, en anders zal het moeten wachten tot daarna :) jullie merken het vanzelf!

Liefs, Laura.

  • 09 Juli 2008 - 17:43

    Laura:

    ''Brent heeft me gevraagd of ik af en toe wat met hem wil grazen''

    Is dus nog steeds geen steek veranderd! :p

    Maar je maakt wel erg veel mee zo te lezen, heel leuk!

    Kunnen we hier nog foto's verwachten denk je?
    Want ben wel heel erg benieuwd namelijk!

    X


  • 09 Juli 2008 - 17:53

    Rianne:

    Heey lau ... leuk leuk:) ik ben ook heeeeeeeel benieuwd naar foto's!
    XX Rianne

  • 09 Juli 2008 - 21:00

    Marlies:

    Lieve Laura,
    Wat ontzettend leuk om dit allemaal te lezen, het plezier straalt er gewoon vanaf. Geniet ervan!(maar dat doe je al natuurlijk)

  • 11 Juli 2008 - 15:05

    Maaike:

    Heee lau!

    Wat klinkt dat gaaf allemaal zeg! eigenlijk echt de ideale vakantie voor jou: een stoer land en toch met paarden! haha ook handig deze site trouwens, kan ik je toch nog een klein beetje in de gaten houden..ghehe (6)

    Nou veel plezier nog daar, wij blijven wel in de regen wachten tot je weer terug bent! Liefs

  • 12 Juli 2008 - 17:47

    Marlot :

    Kreta was super!
    Heerlijk gefeest ;)
    Maar de oranje hoed, is om de American boys te versieren op z'n hollands ;)
    Groetekes xx

  • 12 Juli 2008 - 21:52

    Ome Theo:

    Hey Laura, je hebt het erg naar je zin lezen we.
    een super leuke ervaring.
    Heel leuk jouw verhalen te lezen, veel plezier daar in de States.......
    Gr. Theo Jeanette en Stefan

  • 13 Juli 2008 - 19:20

    Anne:

    hey lieve lautje. fijn dat je het zo gezellig hebt daar. hier is het ook wel leuk. alleen wel saai zonder jou. ik zie er al naar uit je weer te zien. nu wens ik je nog heel veel plezier en geef sivmen ng maar een aaitje van me. -xxx- anne

  • 13 Juli 2008 - 19:31

    Pap En Mam:

    wat weer een bijzondere belevenis, de geboorte van het veulen meemaken! je hebt na de show blijkbaar nog geen tijd gehad voor een bericht, of mischien ben je nog niet terug uit je super hotel; hier is alles ok, vandaag een flinke wandeling gemaakt (ja, ja, ook vincent) en precies op tijd thuis voordathet ging regenen. morgen weer beter weer. het is nu echt druk op de camping, gezellig; genoegte doen hier.
    veel plezier daar en liefs van ons allemaal !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Na lange tijd stilte wordt deze reisblog dan toch weer heropend.. op 25 oktober zal ik voor een halfjaar naar Newmarket, UK vertrekken! Daar ga ik me bezighouden met een onderzoeksstage op een grote paardenkliniek. Newmarket vormt het hart van de renpaardenwereld in Engeland, en daarover zal dan ook mijn onderzoek gaan. Hoewel ik me voornamelijk zal bezighouden met een berg statistiek, waarmee ik jullie zeker niet zal vermoeien op deze blog, zal er vast hier en daar weleens tijd zijn voor een uitstapje, bijvoorbeeld naar het dichtbij gelegen Cambridge. Daarnaast is er ongetwijfeld van alles te vertellen over het leven hier in Engeland! Kortom, ik doe nog geen beloftes over de frequentie van schrijven, maar ik beloof jullie wel op de hoogte te houden van de dingen die de moeite waard zijn! Liefs, Laura.

Actief sinds 16 Juni 2008
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 18649

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2013 - 16 April 2013

Newmarket 2013

12 Juli 2011 - 22 Augustus 2011

California part II

01 Juli 2008 - 01 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: